Verhuizen naar Nederland

Welkom in Nederland. Lees verder op deze pagina wat u moet doen als u korter of langer dan vier maanden in Nederland wilt blijven. 

Korter dan 4 maanden

Blijft u korter dan 4 maanden in Nederland? Dan schrijft u zich in bij het Register Niet-ingezetenen (RNI). Het dichtstbijzijnde RNI loket is bij de gemeente Eindhoven.

Langer dan 4 maanden

Verblijft u langer dan 4 maanden in Nederland? Dan moet u zich, binnen 5 dagen, persoonlijk inschrijven bij de gemeente. Heeft u een partner en/of kinderen? Dan moeten zij mee komen naar de afspraak.
Maak telefonisch een afspraak via (0493) 671 212.

Rechtmatig verblijf

Inschrijven bij de gemeente kan alleen als u legaal in Nederland bent.
Dit heet rechtmatig verblijf en geldt voor deze personen:

  • U hebt de Nederlandse nationaliteit.
  • U hebt de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie, van Liechtenstein, Noorwegen, IJsland of Zwitserland.
  • U hebt een geldige verblijfsvergunning.
  • U mag de beslissing op uw aanvraag voor een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.

Heeft u geen rechtmatig verblijf? Kijk dan op de website van de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND) wat u moet doen.

    Meenemen

    Als u zich komt inschrijven in de gemeente Asten, dan moet u de volgende documenten meenemen:

    • Een geldig identiteitsbewijs (paspoort of identiteitskaart). Dit mag geen rijbewijs zijn.
    • Kopie koopcontract of huurcontract van eigenaar/verhuurder.
    • Geen contract? Neem dan een schriftelijke toestemming van de verhuurder/eigenaar (Lees voor)(pdf, 0.0 MB)  van de woning mee.
    • Een kopie legitimatiebewijs van de eigenaar/verhuurder.
    • Uw geboorteakte internationaal of vertaald.
    • Andere documenten uit het buitenland, zoals een huwelijksakte, erkenningsakte of echtscheidingsakte.
    • Documenten uit bepaalde landen moeten een legalisatie of apostille hebben. Meer informatie krijgt u tijdens de afspraak.
    • Een bewijs van uitschrijving als u uit België, Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint Eustatius of Sint Maarten komt.

    Termijn inschrijving

    Uw aangifte wordt binnen 4 weken na de afspraak verwerkt. U ontvangt een bevestiging per post zodra u bent ingeschreven. Hierbij zit een persoonslijst waarop uw burgerservicenummer (BSN) staat.

    Bekijk ook