Trouwen of partnerschap registreren

Gaat u trouwen of partneren in de gemeente Asten? Wat leuk! Alvast gefeliciteerd met het vinden van de liefde van uw leven. Bekijk ons huwelijksfilmpje om in de stemming te komen.

Om te kunnen trouwen of partneren moet u een melding doen in de gemeente waar u gaat trouwen. Deze melding doet u digitaal via de onderstaande button en minimaal 14 dagen voor de ceremonie. De melding is een jaar geldig en is gratis. Houdt er rekening mee dat de getuigengegevens direct moeten worden aangeleverd.

Trouwambtenaren
Wij hebben ontzettend leuke trouwambtenaren die zich graag aan u voorstellen, bekijk de pagina Trouwambtenaren.
Wilt u weten of de door u gekozen trouwdatum beschikbaar is en welke trouwambtenaren er beschikbaar zijn die dag?
Klik dan gerust op de button Online regelen en klik op het tabblad Beschikbaarheid. Houdt er rekening mee dat dit niet de definitieve beschikbaarheid is. Na het doorgeven van uw voorkeur moet er altijd nog gecheckt wordt bij de BABS of hij/zij kan. 

Neem gerust contact op om uw wensen te bespreken. De gemeente Asten denkt graag met u mee!

  • Houd u bij het doen van de online melding de kopieën van de legitimatiebewijzen van uzelf en uw getuigen bij de hand.

Melden op papier

Wanneer u geen digitale mogelijkheden heeft, kunt u ook uw huwelijk of geregistreerd partnerschap op papier regelen. Neem contact op met de gemeente voor het opvragen van het papieren meldingsformulier.

Omzetting partnerschap

  • U kunt uw geregistreerd partnerschap omzetten naar een huwelijk. Hiervoor gebruikt u de onderstaande button Online regelen omzetting. 
  • Bij een omzetting zijn er geen getuigen nodig en het kost niets. Het is dan ook niet mogelijk om een trouwambtenaar te kiezen.
  • Het is wel mogelijk om hiervoor een complete huwelijksceremonie te plannen met persoonlijke speech en een aparte getuigenakte. Bij deze keuze kan er wel een voorkeur voor de trouwambtenaar gegeven worden.
  • Voor een uitgebreide omzetting gelden dezelfde kosten als voor een huwelijk.

Mogelijkheden ceremonies

De betaalde ceremonies worden voltrokken in de trouwzaal van het gemeentehuis. De ingang is aan de Marktzijde.
Natuurlijk mag u trouwen of partneren op een eigen locatie. Hieraan zijn voorwaarden verbonden. Een aanvraagformulier voor deze eigen locatie is niet langer nodig. Door het invullen van de eigen locatie in de digitale of schriftelijke melding geeft u aan dat deze locatie voldoet aan deze voorwaarden.

Kosteloze ceremonie

  • De tijdstippen voor kosteloze ceremonies zijn op maandagochtend om 09.00 uur of om 09.15 uur.
  • De ceremonie vindt plaats in een spreekkamer in het gemeentehuis. Hierin is maximaal plaats voor 5 personen (bruidspaar, twee getuigen en de trouwambtenaar).
  • Het is hierbij niet toegestaan om ringen te wisselen.
  • De ingang is aan het Koningsplein.
  • Voor de overige voorwaarden verwijzen wij u naar de uitvoeringsregels
  • Het bruidspaar/partnerpaar en de getuigen moeten zich tijdens deze ceremonie legitimeren bij de trouwambtenaar. 

Eenvoudige ceremonie

  • Deze sobere ceremonie vindt plaats in de trouwzaal van het gemeentehuis. De ingang is aan de Marktzijde.
  • De ceremonie duurt ongeveer 10 minuten.
  • De mogelijke tijden zijn op woensdag tussen 09.00-12.00 uur en op donderdag tussen 09.00-16.00 uur.
  • U mag met 4 getuigen komen en alle gasten zijn welkom (zoveel als mogelijk is in de trouwzaal). 
  • Er is geen ruimte voor speciale wensen, zoals een persoonlijke toespraak, afspelen van muziek of het uitspreken van een voorkeur voor de trouwambtenaar.
  • Het bruidspaar/partnerpaar en de getuigen moeten zich tijdens deze ceremonie legitimeren bij de trouwambtenaar.

Kosten 2024

ProductPrijs
Kosteloze ceremonie spreekkamer gemeentehuis
Maandag 09.00 of 09.15 uur (zeer korte plechtigheid)
gratis
Eenvoudige ceremonie trouwzaal gemeentehuis
woensdag 09.00-12.00 uur en donderdag 09.00-16.00 uur
€ 200,00
Maandag tot en met vrijdag trouwzaal gemeentehuis 09.00-17.00 uur€ 488,00
Zaterdag trouwzaal gemeentehuis 09.00-17.00 uur€ 643,00
Zondag en erkende feestdagen trouwzaal gemeentehuis 09.00-17.00 uur€ 803,00
Eigen locatie in Asten
Maandag tot en met vrijdag 09.00-20.00 uur
€ 471,00
Eigen locatie in Asten
Zaterdag 09.00-20.00 uur
€ 592,00
Eigen locatie in Asten
Zondag en erkende feestdagen 09.00-17.00 uur
€ 713,00
Trouw-/partnerschapsboekje (niet verplicht)€   37,00
USB-stick met geluidsopname€   14,00

Overige kosten

ProductPrijs
Wijziging van de trouw-/partnerdatum€   22,00
Annulering voordat de BABS op huisbezoek is geweest€ 107,00
Annulering nadat de BABS op huisbezoek is geweest€ 214,00
Annulering van een gratis ceremonie€   37,00
Het beschikbaar stellen van één getuige€   27,00

Eigen BABS

Het is mogelijk om voor een eigen trouwambtenaar te kiezen. Deze eigen BABS moet beëdigd en benoemd zijn in een andere gemeente. Er zijn geen extra kosten verbonden aan een eigen BABS. De kosten blijven hetzelfde zoals hierboven vermeld. De eigen BABS krijgt geen vergoeding van de gemeente Asten. Het is in de gemeente Asten niet mogelijk om voor één dag beëdigd te worden.

Beperkte gemeenschap van goederen

  • U trouwt of partnert automatisch in beperkte gemeenschap van goederen.
  • Dit betekent dat al uw persoonlijke bezittingen en schulden die u vóór het huwelijk heeft, van u alleen zijn. De bezittingen en schulden die u na uw huwelijk krijgt, zijn van u samen.
  • Lees alle informatie hierover in de folder beperkte gemeenschap van goederen (pdf, 34 kB) .
  • Wilt u onder andere voorwaarden trouwen? Dan regelt u dit bij de notaris.

Bekijk ook

  • Woont u in het buitenland en heeft één van u de Nederlandse nationaliteit? Dan regelt de gemeente Den Haag uw melding.
  • Voorkeur naamgebruik voor het gebruiken van de achternaam van uw partner na uw huwelijk/partnerschap. Als inwoner van Asten kunt u dit al aangeven in de digitale melding. Woont u buiten Asten, dan moet u dit regelen in uw eigen woongemeente. In het trouwboekje blijft altijd uw eigen geslachtsnaam staan, ook al heeft u naamgebruik geregeld.
  • Trouwen op een erkende feestdag is mogelijk, neem hiervoor contact op met het Klant Contact Centrum.
  • Alle regels staan in het reglement Burgerlijke Stand 2020.